خانه‌ی جهانی ماه‌گرفتگان

مجموعه مستقل مردم‌نهاد فرهنگی، ادبی و هنری

فیلم جانور (هیولا)

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان

این بخش توسط نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما جناب امیرحسین تیکنی ارائه می‌شود.

فیلم جانور (هیولا)
کارگردان:  برتران بونلو
۲۰۲۳

برتران بونلو یکی از مطرح‌ترین سینماگران فرانسوی جهان است. او پس از ساخت آثار تحسین شده‌ای همچون عشرتکده، ناکتوراما و کوما اینک با فیلم هیولا توانسته است نظر بسیاری از مخاطبین و منتقدین را به خود جلب کند. هیولا محصول مشترک دو موسسه سینمایی کانادایی با دو موسسه سینمایی فرانسوی است و از آن دست فیلمهایی به حساب می‌آید که نمی‌توان درباره آن سخن نگفت و حتما نظرهای مثبت و منفی بسیاری در مورد این فیلم چالش انگیز وجود خواهد داشت. سال گذشته این فیلم کاندید شیرطلای فستیوال ونیز بود و در فستیوال والادورید نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت بخصوص بازی درخشان لئا سدو که برای او جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را نیز به ارمغان آورد.
داستان هیولا برداشتی آزاد از داستان بلندی به نام جانور در جنگل نوشته هنری جیمز است، داستانی که درباره واهمه‌های شخصی و تاثیر منفی آن در ادراک احساس و جرات مواجه و بروز آن است. بونلو این داستان را با نگاه شرقی تکوینی تناسخ روح بشر درهم آمیخته است. در کنار آن از موضوع روز هوش مصنوعی و پیشبینی تاثیری که در زندگی بشر خواهد داشت، بهره‌ای خلاقانه جسته است که از نقاط قوت فیلم به حساب می‌آید.
با این توصیف شاید این فیلم برای هر بیننده‌ای نتواند فیلمی جذاب باشد بخصوص این که پیچیدگی داستانی عجیب و مفهومی دارد و مسیر داستانی آن نیز روایتی چند لایه است. با این حال استفاده بونلو از یک اقتباس ادبی و ادغام آن با برداشت‌هایش از موضوعات مختلف که علاقه‌مندان به سینمای جدی و خوانندگان آثار فلسفی هنگام تماشای فیلم با آن آشنا هستند، به کمک او آمده است تا بیننده بهتر بتواند با فیلم ارتباط برقرار کند. به همین دلیل فیلم او نسبت به آثار سینماگری همچون لینچ، اثر قابل درک‌تری درآمده است.

 

#جمعه_ها_با_فیلم
#امیر_حسین_تیکنی
#خانه_جهانی_ماه_گرفتگان
#فصلنامه_ماه_گرفتگی