خانه‌ی جهانی ماه‌گرفتگان

مجموعه مستقل مردم‌نهاد فرهنگی، ادبی و هنری

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان (فیلم: اینجا باید همانجا باشد کارگردان: پائولو سورنتینو)

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان

این بخش توسط نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما جناب امیرحسین تیکنی ارائه می‌شود.

فیلم: اینجا باید همانجا باشد
کارگردان: پائولو سورنتینو
2011

“اینجا باید همانجا باشد” عنوان تجربه سینمایی سورنتینوی ایتالیایی در ایالت متحده است.
فیلمی که نسبت به آثار قبلی سورنتینو فیلمی ژرف‌تر به حساب می‌آید، فیلمی که در کنار داستان جذاب خود، اثری تحلیلی در نقد انسان و وابستگی‌اش به تجربه‌های تلخ گذشته در زندگی است.
شاین شخصیت اصلی فیلم با بازی درخشان شان پن، یک ستاره راک است که تلاش کرده است از خاطره مردم محو شود. شاین ظاهری زنانه دارد و عکس او همسرش ظاهری مردانه دارد. شاین سالها پیش به خاطر خواندن ترانه‌هایی بسیار اندوهناک که به خودکشی عده‌ای جوان متهم بوده است، تصمیم گرفته است آوازخواندن برای دیگران را کنار بگذارد.
داستان اصلی فیلم سفر اودیسه‌وار شاین است. او پس سال‌ها به خانه پدری می‌رود تا پدرش را که به مرگ نزدیک است، ببیند. پدر شاین یک یهودی شکنجه شده در آشویتس است که پس از جنگ به دنبال انتقام از افسری که او را آزار داده است به آمریکا آمده است. فیلم یک سیر خودشناسی بسیار مدرن را طی می‌کند و ماهیت فیلم را در این سیر درونی باید جستجو کرد جایی که شاین بعد از مرگ پدر تصمیم می‌گیرد کار ناتمام او را تمام کند.
یکی از نماهای درخشان “اینجا باید همانجا باشد”، در انتهای فیلم اتفاق می‌افتد جایی که افسر آلمانی که عمری از هول انتقام پدر شاین گریخته و در خفا زندگی کرده است، در می‌یابد که استالکر خود، هویتی مجردی ندارد.
فیلم در فستیوال‌های جهانی بسیاری درخشید و توانست جوایزی نیز برای عوامل خود به ارمغان بیاورد که مهمترین آن‌ها برنده جایزه هیئت ژوری کن است. این فیلم کاندید کسب نخل طلای این فستیوال نیز بود.

#جمعه_ها_با_فیلم
#اینجا_باید_همانجا_باشد
#پائولو_سورنتینو
#امیر_حسین_تیکنی
#خانه_جهانی_ماه_گرفتگان
#فصلنامه_ماه_گرفتگی