خانه‌ی جهانی ماه‌گرفتگان

مجموعه مستقل مردم‌نهاد فرهنگی، ادبی و هنری

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان ( مکان امن فیلمی اثر یورای لورتیچ)

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان

این بخش توسط نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما جناب امیرحسین تیکنی ارائه می‌شود.

مکان امن
فیلمی از یورای لورتیچ
۲۰۲۲

داستان مکان امن در زاگرب و اسپیلیت دو شهر در کشور کرواسی می‌گذرد. لورتیچ کارگردان و نویسنده فیلمنامه مکان امن خود نیز نقشی اصلی در فیلم دارد. این فیلم در فستیوال‌های سینمایی متعددی حضور داشت و جوایز بسیاری نیز به دست آورد که از جمله آنها جایزه بهترین بازیگر مرد لوکارنو برای یورای لورتیچ را می‌توان نام برد.
مکان امن داستان مرد جوانی است که به یکباره دچار فروپاشی روحی شده و اقدام به خودکشی کرده است. هرچند به نظر می‌رسد او از کرده خود پشیمان است و اعضای خانواده‌اش نیز تلاش بسیاری می‌کنند که او بتواند به شرایط عادی برگردد اما آنچه سبب فروپاشی روحی وی شده است بار دیگر بصورت لگام گسسته‌ای بر ذهن بیمار غالب می‌شود.
مکان امن با این مفهوم که برای کسی که دچار فروپاشی روحی شده است هیچ مکانی امن نیست، فیلمی در حوزه روانشناسی و درک موقعیت بیمار روحی است. فیلم دارای ساختار داستانی مستحکمی است و علی‌رغم عدم حضور بازیگران سرشناس بخوبی می‌تواند بیانگر آنچه داستان فیلم می‌گوید، باشد.
مکان امن فیلمی تجاری و گیشه‌پسند نیست. موضوع فیلم، تکنیک‌های استفاده شده در فیلمبرداری و نحوه استفاده از بازیگرها در پلان‌ها همگی در راستای ایجاد ارتباط بیننده با شرایط بحرانی پیش آمده در فیلم است، شرایطی که با یک موقعیت بحرانی غیر امن آغاز و بیست و چهار ساعت بعد در یک موقعیت به ظاهر امن به صورتی اندوهباری به پایان می‌رسد.
اگرچه مکان امن فیلمی اندوهبار است و ممکن است برای مدتی بر ذهن بیننده تاثیر تلخی بگذارد اما دیدن و تحلیل چنین آثاری می‌تواند در درازمدت سبب افزایش رشد خرد جامعه نسبت به درک شرایط بیماران روح و روان شود.

#جمعه_ها_با_فیلم
#مکان_امن
#یورای_لورتیچ
#امیر_حسین_تیکنی
#خانه_جهانی_ماه_گرفتگان
#فصلنامه_ماه_گرفتگی