خانه‌ی جهانی ماه‌گرفتگان

مجموعه مستقل مردم‌نهاد فرهنگی، ادبی و هنری

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان (فیلم: گذر به کارگردانی لوان آکین)

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان

این بخش توسط نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما جناب امیرحسین تیکنی ارائه می‌شود.

فیلم: گذر
کارگردان: لوان آکین
۲۰۲۴
محصول سینمای گرجستان – ترکیه

گذر اثر ستایش شده فستیوال برلین که جایزه هیأت ژوری را برای کارگردان این فیلم به ارمغان آورد، فیلمی است انسانی با داستانی پرکشش و بی نقص که با وجود آن‌که ستارگان سینمایی ندارد اما بازی خوب بازیگران آن از نکات مثبت فیلم به حساب می‌آید.
لیا شخصیت اصلی فیلم، زنی میانسال و گرجی است که پس از مرگ خواهرش به دنبال یافتن خواهرزاده از خانه رانده خودش، می‌گردد.
گذر را باید فیلمی دانست در نقد نپذیرفتن حقیقت و انکار واقعیت خلاف میل و انعطاف ناپذیری در برابر آنچه ممکن است خانواده را به چالشی به تعریف سنت، ساختاری ببرد. آنچه لیا را پس از سال‌ها عذاب می‌دهد، عذاب وجدانی است که همچون زخمی کهنه سر باز کرده است. عذابی به سبب واکنش صلبی او و خواهرش به نیت حفظ چارچوب خانواده در برابر آنچه در جامعه روستایی با آبروی جمعی آن‌ها در تضاد بوده است.لیا اکنون تنها کسی که دارد خواهرزاده رانده شده‌ای است که یافتنش پس از چند سال زندگی پنهانی کار دشواری به نظر می‌رسد.
اگر چه داستان فیلم گذر نقدی به جامعه گرجستان است اما بافت فرهنگی منطقه را در بر می‌گیرد و داستان آن برای طیف بسیاری از مردم جوامع نزدیک گرجستان قابل درک است؛ با این‌جال آنچه که مهمتر است تاثیری است که باید فیلم گذر بر بافت سنتی جامعه بگذارد، بخشی از بافت سنتی جامعه که بسیار انعطاف ناپذیر در برابر هر آنچیزی است که برایش ناملموس است.
گذر عنوان مناسبی برای این فیلم است چرا که دو لایه معنایی در خود دارد، نخست معنایی که سفر لیا به استانبول را تداعی می‌کند و در معنای دقیق‌تر اشارتی است به گذر کردن از یک مقطع تاریخی در حوزه جامعه شناسی که چالشی است میان پذیرفتن ابعادی از مدرنیته که هنوز نتوانسته‌است بر پایبندی‌های فکری سنتی در سطح عام، چیره شود.

 

#جمعه_ها_با_فیلم
#گذر
#لوان_آکین
#امیر_حسین_تیکنی
#خانه_جهانی_ماه_گرفتگان
#فصلنامه_ماه_گرفتگی