خانه‌ی جهانی ماه‌گرفتگان

مجموعه مستقل مردم‌نهاد فرهنگی، ادبی و هنری

 موتورهای مقدس

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان

این بخش توسط نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما جناب امیرحسین تیکنی ارائه می‌شود.

موتورهای مقدس
فیلمی لئو کاراکس
2012

موتورهای مقدس فیلمی استعاری، سوررئال و متفاوت با داستانی خلاقانه است. فیلمی که نقطه اوج سینمایی کاراکس و در عین حال مجموعه‌ای اقتباسی از آثار پیشین خود اوست. در آغاز فیلم لئو کاراکس را می‌بینیم که در اتاقی با صدای امواج دریا از خواب بر می‌خیزد. ناگاه دری پنهانی در اتاق خود می‌یابد که به انتهای سالن سینمایی‌ای باز می‌گردد که پر از تماشاگرهایی است که خوابیده‌اند. فیلم با این مقدمه توفانی وارد داستان می‌شود و از همان ابتدا نشان می‌دهد که با یک  اثر انتقادی اجتماعی گزنده روبرو هستیم.
بار دیگر کاراکتر محبوب کاراکس در آثار پیشینش یعنی آلکس ووگان در این فیلم حضور دارد. او هر بار در نقشی وارد می‌شود و پس از ایفای نقش به داخل لیموزینی باز می‌گردد و با این اتومبیل به سروقت نقش بعدی می‌رود. اما آنچه این فیلم را شگفت انگیز می‌کند این است که هیچکدام از این نقش‌ها، بازی نیستند بلکه آلکس واقعیت تمام آن‌هاست. او خود هر یک از کارکترهایی است که به نقش آن‌ها وارد می‌شود.
موتورهای مقدس فیلمی است در نفی خود واقعی و به چالش کشیدن آن، فیلمی که تلاش می‌کند تصویری از انسانی ارائه دهد که می‌تواند در شرایط مختلف نقش‌های متعددی بازی کند.  در سکانسی از فیلم، آلکس خود را می‌کشد و کشته‌اش بار دیگر خودش را می‌کشد و یا در سکانسی آلکس دخترش را از یک مهمانی به خانه می‌برد و این تبدیل آلکس به شخصیت بعدی آنچنان طبیعی است که موضوع فیلم را کاملا باورپذیر جلوه می‌دهد. بیننده گاه فراموش می‌کند که هر یک از تغییر نقش‌ها در جریان فیلم است. گویی بخش‌هایی از زندگی انسان‌های مختلف را بصورت خطی کنار هم چیده‌اند و یک زندگی جدید ساخته‌اند. یکی از شخصیت‌هایی که آلکس به نقش آن‌ها بدل می‌شود، شخصیتی اهریمی و زشت خوی است که در فیلم توکیو، ساخته مشترک کاراکس با چند کارگردان دیگر از او استفاده کرده بود. در بخشی از فیلم، حضور کایلی مینوگ، خواننده و بازیگر سرشناس استرالیایی نیز در نقش زنی که همکار آلکس است، از سکانس‌های جذاب فیلم به حساب می‌آید. اما هول‌انگیزترین نقشی که آلکس بازی می‌:ند نقش نهایی روزانه اوست. جایی که دستمزد روزانه‌اش را می‌گیرد و به خانه بازمی‌گردد. در خانه، خانواده‌اش در هیبت شامپانزه‌هایی منتظر او هستند. موتورهای مقدس، فیلمی متفاوت و جدی است که در قامت یک فیلم تاثیرگذار و پر از جزییات جای بررسی تاویلی بسیار دارد.

#جمعه_ها_با_فیلم
#امیر_حسین_تیکنی
#خانه_جهانی_ماه_گرفتگان
#فصلنامه_ماه_گرفتگی