جمعهها با معرفی فیلم و کارگردان
این بخش توسط نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما جناب امیرحسین تیکنی ارائه میشود.
فیلم انواع مهربانی
به کارگردانی یورگوس لانتیموس
2024
یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی سینمای هالیوود، از آن دسته کارگردانهایی است که در پیرنگ ساختههایش همواره ردپایی از اسطوره شناسی و داستانهای مقدسی که با اسطوره شناسی پیوند متنی دارند، دیده میشود. به نظر میرسد این مساله بی تاثیر از اصالت یونانی لانتیموس نباشد به هرحال آنچه که سینمای او را به عنوان یک سینمای کالت که اکنون به سبک و سیاق خاصاو در آمده، مطرح میکند، شیوه استفادهاش از المانهای اسطوره شناسی و داستانهای کهن. “انواع مهربانی” در سه اپیزود است. سه داستان مستقل که در فلسفه داستانی به هم متصل هستند. بازیگرهای سرشناس فیلم نیز در هر سه اپیزود مشترک هستند که پرفورمنس خوب آنها نیز از نکات مثبت فیلم به حساب میآید.استفاده از بازیگرهای مشترک بی دلیل نیست و اهمیت آن در درک تاویلی فیلم خودش را نشان میدهد. داستانها حول محور شخصیت مجهولی به نام آر.آم.اف است. در اپیزود نخست (مرگ آر.ام.اف)، این شخصیت قرار است طی یک برنامه ریزی کشته شود و این امر در نهایت اتفاق میافتد. قسمت دوم (آر.ام.اف پرواز میکند)، داستان بازگشت به زندگی و شک به آن است. قسمت سوم(آر.ام.اف ساندویچ میخورد)، تلاش برای بازگرداندن به زندگی را نشان میدهد، اتفاقی که در نهایت محقق میگردد.یکی دیگر از ابهامات فیلم که تا پایان نیز رمزگشایی نمیشود اسم آر.ام.اف است. بسیاری آن را مخفف سه کلمه دانستهاند: رستگاری، فریبکاری و ایمان که میتوان آن را تعریفی برای زندگی لازاروی فیلم دانست، تعریفی که هستی را به دنیایی دروغین متهم میکند. یورگوس لانتیموس در انواع مهربانی یک پوست اندازی فرهنگی را طراحی می کند تا بتواند به مطلب دیگری برسد یعنی ارجاع به میتالوژی یونانی برای یافتن پرسشهای بیپاسخ مانده بشر است. در اپیزود آر.ام.اف ساندویچ میخورد، ارجاعات اسطوره شناسی نقش پررنگتری پیدا میکنند. در داستانهای کهن یونانی، خدایان هرگز برخورداری از قدرت ایزدی همچون نامیرایی یا توان زنده کردن مردگان را برای انسان تاب نیاوردهاند. در مسیحیت نیز عیسی به عنوان پسر خدا است (ترکیبی از میرا و نامیرا) که تنها یکبار به چنین معجزهای دست میزند. بنابراین دم مسیحایی که به عنوان معجزه بزرگ حضرت عیسی شناخته میشود در یک فرااکت که ترکیبی از پسامدرنیته و عرفان مسیحی است، بار دیگر تکرار میشود. موسیقی کلیسایی پس زمینه نیز به تصاویر جلوهیِ تجسم حقیقت میدهد و میکوشد با زمینه سازی شنوایی-احساسی، بیننده را مجاب کند که آنچه میبیند خرافه نیست بلکه روحی از حقیقت است که الزاما با واقعیتی که جلو چشمانمان اتفاق میافتد، منطبق نیست.
#جمعه_ها_با_فیلم
#انواع_مهربانی
#یورگوس_لانتیموس
#امیر_حسین_تیکنی
#خانه_جهانی_ماه_گرفتگان
#فصلنامه_ماه_گرفتگی
موارد بیشتر
جمعهها با معرفی فیلم و کارگردان (فیلم: “جنایات آینده”به کارگردانی دیوید کرانِنبرگ)
جمعهها با معرفی فیلم و کارگردان (فیلم زمان معلق اثر اولیویر آسایس)
جمعهها با معرفی فیلم و کارگردان( فیلم شرایط معکوس به کارگردانی جوناس تروئبا)