خانه‌ی جهانی ماه‌گرفتگان

مجموعه مستقل مردم‌نهاد فرهنگی، ادبی و هنری

مسافران شب

جمعه‌ها با معرفی فیلم و کارگردان

این بخش توسط نویسنده، منتقد و پژوهشگر سینما جناب امیرحسین تیکنی ارائه می‌شود.

فیلم “مسافران شب”
کارگردان: میخائیل هِرس

“مسافران شب”، هفتمین فیلم و چهارمین ساخته حرفه‌ای میخائیل هرس کارگردان فرانسوی است که سال 2022 در چندین فستیوال سینمایی اکران شد. در فستیوال برلین کاندید بهترین فیلم بود و منتقدین نظرهای متفاوتی درباره‌ آن داشتند. در فستیوال وایادولید نشان بهترین فیلم‌برداری را به خود اختصاص داد و بازی شارلوت گینزبرگ بازیگر سرشناس در نقش الیزابت همانطور که پیشبینی می‌شد مورد تحسین قرار گرفت. اما به دور از این نشان‌ها، فیلم “مسافران شب” ساخته بسیار تاثیرگذاری است. فیلمی درام که باید آن را در زمره آثار هنری دانست. میخائل هرس در مسافران شب با تمرکز بر جزئیات عاطفی و رفتارهای شخصی، تصویری حقیقی از انسان را در شرایط سخت و روزگاری که پرتو امید بسیار کمرنگ بر زندگی می‌تابد، به تصویر می‌کشد. الیزابت بازیگر نقش نخست فیلم، در ابتدای فیلم همانطور که به مردمان به مثابه مسافرانی در شب می‌نگرد خود نیز پا به شبانه چندین ساله‌ای می‌گذارد که با جدایی از همسرش و اقامت در آپارتمانی که در سکانس نخستین فیلم پا به آن می‌گذارد آغاز شده است. او شغل و درآمد ندارد، دو فرزند نوجوان دارد و تک سینه‌ برداشته شده‌ای که می‌تواند روابط شخصی او را دچار چالش کند. تمام این شرایط، الیزابت را در موقعیت دشواری قرار داده است.
“مسافران شب” فیلمی است موقعیت محور که جایگاه شخصی و اجتماعی انسان را  مورد تحلیلی موشکافانه قرار می‌دهد. این موقعیت خاص زاییده امید و شور زندگی است که الیزابت با تمام تلخکامی‌اش به آن مبتلا است و همین امید است که سبب می شود تا الیزابت برای همیشه در سیاهی شبی که در غوطه ور است گیر نکند و بتواند راهی برای عبور از شب ظلمانی بیابد. میخائیل هرس با ورود به جزئیات زندگی الیزابت و فرزندانش، چهره حقیقی آنها را به تصویر کشیده است. شخصیت‌های فیلم نقاط ضعف و قوت خود را دارند و تنها در شرافت است که به یک نقطه مشترک می‌رسند. شرافت تنها فضیلت اخلاقی است. هر کرده و ناکرده آدمی در ترازوی شرافت است که سوی اخلاقی آن مشخص می‌شود. میخائیل هرس در “مسافران شب” با تصاویر و گفتگوهایی شاعرانه می‌فهماند که امید دست یافتنی است اما برای رسیدن به آن آدمی باید مسیر دشواری را هموار کند. دل بستن به آینده و امید داشتن بی آنکه انسان خود کنشگر باشد، نه تنها به نتیجه نمی‌رسد بلکه منجر به ویرانی انسان می‌شود.

#جمعه_ها_با_فیلم
#مسافران_شب
#میخائیل_هرس
#امیر_حسین_تیکنی
#خانه_جهانی_ماه_گرفتگان
#فصلنامه_ماه_گرفتگی